Regulamin Amatorskiej Ligi Siatkówki
w sezonie 2018/2019
§ 1
1. Organizatorem Amatorskiej Ligi Siatkówki, zwanej dalej „Ligą” lub „ALS”, jest Stowarzyszenie Inicjatywa Stolno zwane dalej „Organizatorem”.
2. Cele Ligi :
a. popularyzacja wśród mieszkańców gminy Stolno oraz gmin ościennych piłki siatkowej,
b. popularyzacja aktywnego wypoczynku w czasie wolnym od nauki i pracy,
c. promowanie zdrowego, wolnego od używek stylu życia,
d. umożliwienie i prowadzenie rywalizacji pomiędzy amatorskimi drużynami grającymi w piłkę siatkową,
§ 2
ORGANIZACJA, WARUNKI UCZESTNICTWA
1. Organizator Ligi :
a. czuwa nad prawidłowym prowadzeniem rozgrywek,
b. zajmuje się tworzeniem i przestrzeganiem terminarza i regulaminu,
c. zajmuje się rozstrzyganiem spraw spornych i protestów.
2. Decyzje Organizatora dotyczące spraw spornych i protestów są ostateczne.
3. Oficjalna tabela, wyniki wszystkich meczów oraz składy drużyn są dostępne pod adresem www.als-stolno.prv.pl.
4. Warunkiem uczestnictwa w Lidze jest :
a. Złożenie w terminie określonym przez organizatora pisemnego zgłoszenia drużyny na adres stolno@wp.pl .
b. Wpłacenie w terminie ustalonym przez Organizatora tzw. „wpisowego” – bezzwrotnej kwoty przeznaczonej na zakup nagród i pokrycia kosztów funkcjonowania Ligi.
5. Przystąpienie drużyny do rozgrywek jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu Ligi.
6. Zawodnicy uczestnicząc w rozgrywkach wyrażają zgodę na publikowanie w prasie lokalnej oraz na stronie internetowej www.als-stolno.prv.pl imienia, nazwiska oraz fotografii wykonanych w trakcie meczów lub w trakcie rozdania nagród.
7. W rozgrywkach mogą uczestniczyć zawodnicy zgłoszeni i uprawnieni do gry.
8. Każda drużyna może zgłosić do udziału w Lidze maksymalnie 14 zawodników. Jeden zawodnik może być zgłoszony tylko do jednej drużyny.
9. Do końca I rundy rozgrywek istnieje możliwość zgłoszenia 2 dodatkowych graczy o ile pozwala na to liczba zgłoszonych zawodników przed rozpoczęciem sezonu.
10. Terminarz rozgrywek będzie umieszczony na stronie internetowej rozgrywek ALS nie później niż na 3 dni przed startem rozgrywek.
11. Drużyny nie mogą przekładać swoich spotkań ani zmieniać kolejności ustalonej w terminarzu. W przypadku niemożliwości stawienia się na mecz drużyna zostaje ukarana walkowerem.
12. W wypadku wycofania się drużyny z Ligi, przed zakończeniem rundy zasadniczej – wszystkie wyniki meczów z udziałem drużyny w tej rundzie zostają anulowane.
13. Każda z drużyn może zgłosić wyłącznie 1 zawodnika będącego aktualnie zawodnikiem zgłoszonym do rozgrywek organizowanych przez PZPS oraz związki regionalne.
§ 3
ZASADY PRZEPROWADZANIA ZAWODÓW
1. Mecze będą rozgrywane zgodnie z terminarzem rozgrywek wyłącznie w obiektach zamkniętych – salach gimnastycznych.
2. Drużyny powinny posiadać jednolite stroje (z wyjątkiem libero).
3. Do obowiązków gospodarza danego meczu należy przygotowanie sali gimnastycznej (siatka, antenki, piłka meczowa). Wybór piłki meczowej leży wyłącznie w kwestii gospodarza z zastrzeżeniem, iż piłka spełnia wszelkie wymagania, które ocenia sędzia zawodów. Brak przygotowania sali traktowane będzie jak brak gotowości drużyny do meczu i karane jest walkowerem.
4. W chwili rozpoczęcia spotkania lista zawodników biorących w nim udział musi być wypełniona osobami przewidzianymi do gry w danym meczu. Nie ma możliwości dopisywania zawodników w trakcie trwania meczu. Jeżeli w chwili rozpoczęcia spotkania zawodnika nie ma na sali to może on wejść na boisko wyłącznie w przerwie między setami z zastrzeżeniem, że nie może on zmienić aktualnie grającego zawodnika jeśli drużyna nie liczy 6 graczy.
5. Mecze będą rozgrywane zgodnie z przepisami Polskiej Ligi Siatkówki z wyłączeniem przepisu o dotknięciu siatki.
6. Każda drużyna ma prawo do dwóch 30-sekundowych przerw w czasie trwania partii.
7. Rozgrywki Ligi obejmują dwie rundy rozgrywaną systemem „każdy z każdym”, w których każda drużyna rozgrywa po jednym meczu z każdym z pozostałych zespołów Ligi. Rundy te stanowi rundę zasadniczą.
8. Po rozegraniu rundy zasadniczej następują rozgrywki play-off, gdzie drużyny grają do dwóch zwycięstw w następujących parach:
– Pierwsza drużyna po rundzie zasadniczej z drużyną szóstą (para A)
– Druga drużyna po rundzie zasadniczej z drużyną piątą (para B),
– Trzecia drużyna po rundzie zasadniczej z drużyną czwartą (para C),
9. Zwycięzcy par oraz najlepsza drużyna spośród przegranych (decydują punkty meczowe, sety oraz małe punkty) awansują do półfinałów gdzie grają do dwóch wygranych w następującym układzie:
– Wygrany z pary A z najlepszą drużyną spośród przegranych (decyduje ilość zdobytych punktów, setów, małych punktów)
– Wygrany z pary B z wygranym z pary C.
10. W turnieju finałowym o pierwsze miejsce grają zwycięzcy półfinałów natomiast pokonani spotykają się w meczu o trzecie miejsce.
11. Mecz trwa do 3 wygranych setów (set do 25 pkt. tie-break do 15 pkt.).
12. Zespół wygrywający spotkanie otrzymuje za zwycięstwo:
– 3 punkty meczowe (duże punkty), w przypadku wygranej 3:0 lub 3:1,
– 2 punkty meczowe (duże punkty), w przypadku wygranej 3:2.
13. Zespół przegrywający spotkanie otrzymuje za przegraną:
– 1 punkt meczowy (duży punkt), w przypadku przegranej 2:3,
– 0 punktów meczowych (dużych punktów), w przypadku przegranej 0:3, 1:3.
14. Kolejność zespołów po każdej kolejce rozgrywek (tabela) ustalana jest według liczby zdobytych punktów meczowych.
15. W przypadku równej liczby dużych punktów o wyższym miejscu w tabeli decyduje:
a) lepszy bilans setów,
b) lepszy bilans małych punktów,
16. Jeżeli mimo zastosowania reguł określonych w p. 14 i p. 15 nadal nie można ustalić kolejności, o wyższej pozycji w tabeli decydują mecze pomiędzy zainteresowanymi drużynami.
17. Zawody zostaną zweryfikowane jako walkower, jeżeli zespół:
a) odmówi gry pomimo wezwania sędziego;
b) nie stawi się na boisku w wyznaczonym terminie bez uzasadnionego usprawiedliwienia, przy czym za niestawiennictwo w wyznaczonym terminie uważa się również spóźnienie przekraczające 15 minut;
c) przed rozpoczęciem spotkania liczy mniej niż 5 zawodników uprawnionych do gry (zdekompletowanie zespołu),
d) rozegrał spotkanie mając w swym składzie zawodnika nieuprawnionego do gry;
18. Ponadto zespół przegrywa walkowerem, jeżeli w ocenie sędziego głównego zawodów lub Organizatora, zachowuje się przed lub w trakcie rozgrywania spotkania agresywnie lub wulgarnie (obrażanie przeciwnika, sędziego, kibiców, niebezpieczne zachowanie w stosunku do innych zawodników, sędziego oraz osób trzecich).
19. Mecze przegrywane walkowerem weryfikowane są z wynikiem 0:3 i 0:25 w każdym secie oraz 1 punktem ujemnym dla drużyny oddającej mecz walkowerem.
20. Zespół, który przegra trzy spotkania walkowerem zostaje wycofany z rozgrywek.
21. Zawodnik, który w ciągu trwania rozgrywek zostanie ukarany w dwóch kolejnych meczach żółtą kartką (kara) lub raz czerwoną kartką (wykluczenie) zostaje automatycznie zawieszony na jeden kolejny mecz. W przypadku dyskwalifikacji (kartka żółta i czerwona razem) następuje automatyczne zawieszenie do końca sezonu.
22. Protesty należy składać u Organizatora, w terminie 3 dni po rozegraniu spotkania. O składanym proteście musi być poinformowany sędzia oraz kapitan drużyny przeciwnej.
23. Weryfikację zawodów przeprowadza Organizator na podstawie otrzymanych protokołów. O ile nie zostanie udowodnione co innego, przyjmuje się, iż zawody odbyły się prawidłowo.
§ 4
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
1. Zawodników biorących udział w ALS obowiązuje strój sportowy i obuwie sportowe.
2. Organizator nie ubezpiecza od następstw nieszczęśliwych wypadków oraz kradzieży.
3. Organizator nie odpowiada za rzeczy zagubione oraz pozostawione w szatni.
4. Organizator zastrzega sobie prawo do zmian w niniejszym komunikacie.
5. Do zadań kierowników drużyn/kapitanów należy poinformowanie zawodników o niniejszym regulaminie.